Зазаначено, що
з ямною культурно-історичною спільнотою низка дослідників пов’язує міграцію
предків індоєвропейців до Європи. Встановлено, що на підставі порівняння
геномних маркерів з останків представників волго-уральської групи ямної
культури і представників європейських популяцій від мезоліту до бронзового віку
західні генетики нещодавно запропонували свій варіант концепції масової
міграції представників ямної культури в Центральну Європу, що привела до появи
культури шнурової кераміки. Зауважено, що з археологічного погляду ні ця
масштабна міграція, ні походження «шнуровиків» від «ямників» не простежуються.
Висунуто припущення, що формування культур шнурової кераміки йшло паралельно з
формуванням ямної культурної спільноти, на єдиному генетичному субстраті.
Відзначено, що подібність генетичних детермінантів у ЯКІС і КШК – це не
результат формування однієї культури з іншої, а вказує на загальну генетичну
підоснову, що з’явилася внаслідок складних процесів взаємодії землеробських і
степових популяцій, які в подальшому розвивалися за індивідуальними культурними
траєкторіями. Просування ямного населення на захід розглянуто як інтрузію в
місцеве середовище, а не як його масову міграцію у Центральну Європу.
Припущено, що тут мала місце «торгова колонізація» з утворенням анклавів, що охоплюють
прибулих і місцеве населення, із поступовим просуванням на захід. На користь
чого свідчить той факт, що в Центральній Європі досліджено близько
20 поховань ямної культури, які не становлять єдиного комплексу, а
трапляються на могильниках різних культур. Встановлено, що основний рух
населення ямної культури на захід ішов уздовж Дунаю та частково через
Трансильванію, де пам’ятки КШК невідомі. Вихідною територією, з якої
здійснювалась інтрузія, трактовано Північно-Західне Причорномор’я. Висновано, що
така статистична інформація дає підстави сумніватись у масовій міграції носіїв
ямної культури з Волго-Уральського межиріччя у Центральну Європу.
Зазначено, що
натомість значно чіткіше виражена міграція середньодніпровської культури, яка
оселилася на території Північного Передкарпаття і Сокальської гряди.
Встановлено, що населення цієї культури влилося у середовище місцевої КШК,
утворивши синкретичні пам’ятки з ознаками двох, а інколи і трьох
(ямна/катакамбна) культур. Відомо, що слідом за середньодніпровською культурою
у північно-західному напрямку в Центральну Європу проникали представники
катакомбної, наявність яких найчіткіше простежено в середовищі стжижовської.
Встановлено, що все частіше фіксується рух людності культури Бабине на
територію Передкарпаття, а особливо на терени Західної Волині – у місця, де
локалізовані виходи кременю, середовище городоцько-здовбицької та стжижовської
культур.