Вчителі народних шкіл у структурі інтелігенції Галичини другої половини ХІХ – початку ХХ століття
З’ясовано місце народних учителів у структурі інтелігенції Галичини після її стрімкого чисельного збільшення внаслідок модернізаційних перетворень. Проаналізовано сучасні підходи до визначення інтелігенції та можливість їх застосування до вчителів початкових шкіл. В основі дослідження – порівняння тогочасних критеріїв інтелігентності з практичною професійною діяльністю вчителя та його становищем у суспільстві. Вимоги до вчителя як інтелігента стосувалися виконання ним суспільно значущих просвітницьких функцій та реалізації завдань національних рухів, що полягали в поширенні серед широких суспільних верств національної свідомості. Проте в ході щоденної роботи у школі вчитель зустрічався з низкою обставин, які ускладнювали виконання цих вимог і водночас ставили під сумнів його причетність до інтелігенції. Важливим питанням була матеріальна забезпеченість учителів, яка визначала їх спроможність організовувати повсякденне життя на прийнятному для інтелігента рівні. Стверджується, що народні вчителі становили проміжну і водночас сполучну ланку в соціальній стратифікації суспільства, перебуваючи на межі між інтелігенцією та простолюдом.
The article highlights the place of elementary school teachers within the structure of the Galician creative community following its rapid increase as a result of modernization reforms. The current approaches to the creative community definition as well as the possibility of their application with regard to elementary school teachers were analyzed. The study was based on the comparison the creative community criteria of that time with practical professional work of teachers and their status in society. The requirements for teachers as creative personalities depended on the performance of socially significant educational functions and the fulfilment of the national movement objectives aimed at spreading national consciousness among broad public. However, during the daily routine in the school the teacher met with a number of circumstances that made it difficult to meet these requirements and at the same time questioned their belonging to creative community. An important issue was the material security of teachers, which determined their ability to organize daily life within a reasonable for creative community level. It has been argued that elementary school teachers were intermediate while at the same time the main link in the social stratification of society, being on the border between the creative community and the common people.
Ukrainian creative community, Galician lands in the 19th - early 20th century, elementary school teachers, elementary school.