Спецоперація Російської Федерації з окупації Кримського півострова: псевдореферендум 2014 року

Автор
Олег Муравський
DOI
10.33402/nd.2024-12-3-17
Анотація

Проаналізовано особливості проведення незаконного, сфальсифікованого псевдореферендуму про статус Криму із заздалегідь сформованими результатами та завищеною явкою, який відбувся 16 березня 2014 р. на території окупованих Росією АР Крим і м. Севастополь. Відзначено, що його проведенню передувала окупація Кримського півострова Російською Федерацією наприкінці лютого – на початку березня 2014 р., а сам захід відбувався в умовах російської військової присутності, без вільного доступу до інформації. Констатовано, що центральні органи влади України, зокрема Верховна Рада України, Рада національної безпеки і оборони, Міністерство юстиції та інші інституції, різко засудили цей референдум як незаконний та проведений під примусом. 

Показано ставлення до псевдореферендуму кримськотатарського народу та Меджлісу (відкрито засудили дії Росії, назвавши їх агресією, і заявили про неможливість визначати майбутнє Криму без участі кримських татар – історично корінного народу півострова). Зауважено, що хоча західні держави, ООН та ЄС засудили дії Росії, однак це не змогло запобігти окупації півострова, оскільки Росія продовжувала ігнорувати міжнародні резолюції. Відзначено, що псевдореферендум був незаконним згідно з Конституцією України, оскільки питання зміни територіальної цілісності країни можуть вирішуватися лише на загальнонаціональному референдумі, а не на місцевому рівні, а державні кордони та територіальна цілісність є невід’ємними принципами міжнародного права, які були порушені цим референдумом. Вказано, що псевдореферендум не відповідав жодним стандартам демократичних виборів – було зафіксовано численні порушення під час проведення голосування, зокрема маніпуляції зі списками виборців, неналежне функціювання виборчих комісій, голосування «мертвих душ» і відсутність незалежних спостерігачів.


Ключові слова

псевдореферендум, окупація, Кримський півострів, Україна, Росія, ООН, ЄС, територіальна цілісність, міжнародне право.


Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Oleh MURAVSKIY
DOI
10.33402/nd.2024-12-3-17
Annotation

The article analyzes the peculiarities of the illegal, falsified pseudo-referendum on the status of Crimea with pre-formed results and inflated turnout, which took place on March 16, 2014, in the territory of the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol occupied by Russia. The paper notes that it was preceded by the occupation of the Crimean peninsula by the Russian Federation in late February - early March 2014, and the event itself took place in the conditions of the Russian military presence, without free access to information. It is stated that the central authorities of Ukraine, including the Verkhovna Rada of Ukraine, the National Security and Defense Council, the Ministry of Justice and other institutions, strongly condemned this referendum as illegal and held under duress. The author shows the attitude of the Crimean Tatar people and the Mejlis to the pseudo-referendum (they openly condemned Russia's actions, calling them aggression, and declared that it is impossible to determine the future of Crimea without the participation of the Crimean Tatars, who are historically the indigenous people of the peninsula). Although Western states, the United Nations and the European Union condemned Russia's actions, this, however, could not prevent the occupation of the peninsula, as Russia continued to ignore international resolutions. It is noted that the pseudo-referendum was illegal under the Constitution of Ukraine, as changes in the territorial integrity of the country can only be decided by a national referendum, not at the local level, and state borders and territorial integrity are inalienable principles of international law, which were violated by this referendum. Pseudo-referendum did not meet any standards of democratic elections - numerous voting violations were recorded during its conduct, including manipulation of voter lists, improper functioning of election commissions, voting of “dead souls” and the absence of independent observers.


Keywords
pseudo-referendum, occupation, Crimean peninsula, Russia, Ukraine, UN, EU, territorial integrity, international law.
Оголошення:
Новини:

Олександра Киричук виступила з доповіддю «Творець державного Гімну України Михайло Вербицький (до 210-ї річниці від дня народження)»

20 березня 2025 р. на засіданні Вченої ради Інституту українознавства ім. І. Крип'якевича НАНУ із доповіддю «Творець державного Гімну України Михайло Вербицький (до 210-ї річниці від дня народження)» виступила к.і.н., заступник директора Львівського музею історії релігії, ст.н.с. відділу нової історії України Інституту українознавства ім. І. Крип'якевича НАНУ Киричук Олександра Степанівна.

19 березня 2025 р Мовознавча комісія НТШ провела відкрите засідання в рамках XXXVI Березневої сесії НТШ

У Дзеркальній залі Львівського національного університету імені Івана Франка 19 березня 2025 р Мовознавча комісія НТШ провела відкрите засідання в рамках XXXVI Березневої сесії НТШ.