ВІД «КОЛЕКТИВНОЇ ПАМ’ЯТІ» ДО «ПАМ’ЯТІ ГРУП» ТА ПОСТПАМ’ЯТІ: ДО ПИТАННЯ РОЗВИТКУ І СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ У СТУДІЯХ ПАМ’ЯТІ
Автор
Галина БОДНАР
DOI
10.33402/up.2020-13-257-288
Анотація
Проаналізовано етапи становлення і трансформації в дослідженнях колективної
пам’яті від конструктивістського розуміння характеру спогаду до трактування пам’яті та
науки історії як двох модусів спогаду в культурній пам’яті; сучасні тенденції в студіях
пам’яті до індивідуалізації спогаду і проблеми рецепції як зворотного боку продукування пам’яті. В окреме дослідницьке поле виділено постпам’ять, медіатизацію пам’яті
та значення досліджень Голокосту в сучасних студіях пам’яті. Помітний з кінця 1970-х
років сплеск зацікавлення пам’яттю у подальші два десятиліття переріс у справжній
«бум пам’яті», «меморіальну епоху» і навіть «індустрію пам’яті». Проблематика пам’яті
та історичного досвіду привертала увагу дослідників і зі середини 1990-х років стала
провідною в сучасній теорії історії. Відбулося зближення історії та пам’яті – історія
не розпочинається з моменту закінчення соціальної пам’яті, а в культурній пам’яті
наука історія та пам’ять є двома модусами спогаду (А. Ассман), існують різні «модуси
запам’ятовування» з розумінням того, що минуле не дано й щораз реконструюється
і репрезентується (А. Ерл). Зазначено, що нівелювання особи в колективній пам’яті
«колективним» призвело до індивідуалізації спогаду, розуміння колективної пам’яті
як поєднання індивідуальних спогадів. Дедалі більша увага звернена до проблем
рецепції – створені образи минулого аудиторія не сприймає у закладених творцями
значеннях, прочитує у різний спосіб, а відтак долучається до продукування пам’яті.
Тому слід враховувати зв’язки між традиціями репрезентацій, творцями пам’яті та її
споживачами, тобто бачити відкритий діалог об’єкта, продуцента і споживача в процесі творення значень (В. Канстейнер). Простежено, що в епоху цифрових технологій
пам’ять медіатизується, на зміну пасивному споживачу прийшла мінлива «мережева
аудиторія», а «рамки пам’яті» сьогодні визначені медіями. Актуалізується дослідження
постпам’яті – «вторинних спогадів», коли пережиття предків визначає особистісне
формування нащадків із навіть витісненням власних спогадів і привласненням чужих.
Стверджується, що розуміння того, що минуле не є лише надбанням істориків, воно наявне в житті кожного як суперечливі претензії та обов’язки, які визначають сьогодення і майбутнє, а сучасність маніпулює минулим, залучає «тільки ту частину минулого,
яка покликана освітити чи затінити його»; конструктивність комунікативної пам’яті
та «етнізація страждання» з відкиданням плюральності й селективною амнезією є викликом і водночас можливістю студій пам’яті насамперед щодо недавнього мин.
Ключові слова
студії пам’яті, колективна пам’ять, культурна пам’ять, постпам’ять,
рецепція, Алейда Ассман, Астрід Ерл, Вульф Канстейнер.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Halyna BODNAR
DOI
10.33402/up.2020-13-257-288
Annotation
A surge of interest in memory studies in the late 1970s has grown into a serious «memory
boom», «memory epoch,» and even «memory industry» in the following two decades. The
problems of memory and historical experience posed an interest for the scholars and in the
mid-1990s became a predominant trend in the modern theory of history. History and memory
have become closer – history does not start where social memory ends and in cultural memory,
the science of history and memory are the two modes of a memory (A. Assmann). There are
different «modes of remembering» with understanding that the past is not something given
and it is reconstructed and represented a new every single time (A. Erll). Replacing a single
person with the «collective» in collective memory resulted in individualizing a memory
and understanding collective memory as a combination of individual memories. Increased
attention is paid to the problems of reception – the images of the past are not perceived by the
audience within the meanings that were implied by the creator; they are interpreted differently,
thus contributing to memory production. We should consider the links between traditions
of memory representation, creators of memory, and its consumers, i.e. see an open dialogue
between the object, creator and consumer when creating meanings (W. Kansteiner). In the
digital era, memory is getting media treatment; instead of the passive consumer, we are now
having a volatile «network audience,» and the limits of memory today are determined by
media. There is a growing interest in the research of post-memory – «secondary memories»,
when the experiences of ancestors affect the personality of descendants, sometimes by ousting
personal memories and appropriating those to belonging to someone else. Understanding that
the past is not only a legacy for historians but is also a part of everybody’s life in the form
of contradictory claims and obligations which determine the present and the future; that the
present manipulates the past by attracting only «the part of the past which is supposed to shed
light on it or put it in the dark» as well as constructability of communicative memory and
«ethnicization of suffering» with neglect for plurality and selective amnesia is a challenge
and simultaneously an opportunity for memory studies, and recent past in particular.
Keywords
memory studies, collective memory, cultural memory, post-memory,
reception, Aleida Assmann, Astrid Erll, Wulf Kansteiner
Full text
Download the original
Оголошення:
Новини:
Всеукраїнська наукова конференція «Проблеми дослідження українського визвольного руху ХХ століття» (програма)
Шановні колеги! До Вашої уваги програма Всеукраїнської наукової конференції «Проблеми дослідження українського визвольного руху ХХ століття», яка відбудеться 5 грудня 2024 р.
Відбувся науковий семінар за участю Ольги Заневич про паризькі оригінали граматик Івана Ужевича
27 листопада 2024 року Львівський музей історії релігії вкотре відчинив двері для проведення чергового наукового семінару відділів нової історії України та української літератури Інституту українознавства ім. І. Крипʼякевича НАН України та Інституту релігієзнавства – філії Львівського музею історії релігії. Організувала та модерувала захід к.і.н. Ірина Орлевич.