СТАВЛЕННЯ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ДО РИМО-КАТОЛИЦЬКОЇ ЦЕРКВИ В ГАЛИЦЬКИХ ОБЛАСТЯХ УКРАЇНИ У 1965–1991 РОКАХ
Досліджено різні методи боротьби органів радянської державної влади проти Римо-Католицької Церкви (РКЦ) у галицьких областях, а саме – Львівській і Тернопільській у 1965–1988 рр., яка зводилася до арешту й ув’язнення деяких священників, відсторонення ксьондзів на кількамісячний термін від проведення богослужінь за порушення чинного законодавства про культи, зняття з реєстрації під різними приводами релігійних громад, закриття костелів: зняття їх з реєстрації, навіть їхнє зруйнування тощо. На основі архівних джерел висвітлено у компаративістичному аспекті кількість духовенства РКЦ у зазначених областях, їхні трансформації, богослужіння (кількість здійснених святих таїнств і обрядів), скільки активних та пасивних вірян налічували римо-католицькі парафії, їхню географію та способи боротьби мирян РКЦ із різними органами державної влади за відновлення знятих з реєстрації їхніх парафій і костелів, попри масову атеїстичну пропаганду комуністичної влади. Проаналізовано, як наприкінці 1980-х років у горбачовський період почався поступовий процес відродження римо-католицизму в Україні, зокрема у Львівській, Тернопільській та Івано-Франківській областях, із легальною реєстрацією громад і костелів РКЦ, що свідчило, з одного боку, про крах атеїстичної і почасти репресивної боротьби комуністичної влади із релігією загалом, а з іншого – про реальне входження у суспільну життєдіяльність свободи віросповідання.
Римо-Католицька Церква, священники, громади, парафії, костели, державна влада, уповноважений, методи, область.
The article deals with various methods of the fight of the Soviet authorities against the Roman Catholic Church in Halychyna regions, namely – Lviv and Ternopil, from 1965 to 1988. It included, for instance, the arrest and imprisonment of some priests, the removal of priests for several months from conducting services for violating the current legislation on cults, deregistration of religious communities under various excuses, and closing existing churches: deregistration, and even their destruction.
Also, based on archival sources, the article comparatively highlights the number of the RCC clergy in these areas, their transformations, worship (the number of sacred sacraments and rites), the number of active and passive believers in Roman Catholic parishes, their geography, ways of the struggle of the laity of the RCC with various state authorities for the restoration of deregistered parishes and churches, despite the mass atheistic propaganda of society by the communist authorities.
It has been analyzed how the gradual process of revival of Roman Catholicism in Ukraine and, in particular, in Lviv, Ternopil and Ivano-Frankivsk regions with legal registration of communities and churches of the RCC began in the late 1980s in the Gorbachev era, which testified, on the one hand, to the collapse atheistic and partly repressive struggle of the communist government with community, religion, and on the other – the real penetration of religion freedom into public life.
Roman Catholic Church, priests, communities, parishes, churches, state power, commissioner, methods, region.