БОРЩ У РИТУАЛЬНО-ОБРЯДОВІЙ ТА МАГІЧНІЙ ПРАКТИЦІ ПОЛІЩУКІВ ЧЕРНІГІВЩИНИ (ЗА ПОЛЬОВИМИ МАТЕРІАЛАМИ)

Автор
Володимир ГАЛАЙЧУК
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2019-32-313-330
Анотація

Зазначено, що традиційне харчування займає одне з чільних місць у матеріальній культурі народу, відтак закономірний його суттєвий вияв і в культурі духовній. Водночас констатовано, що лише деякі з традиційних страв стали головними для тих чи тих звичаїв та обрядів.

Розглянуто використання борщу у площинах сімейної і календарної обрядовості. Зазначено, що він відіграє важливу роль у поминанні покійних предків, які, згідно з уявленнями, харчуються не самою стравою, а парою від неї як її еманацією. Вказано, що в цьому контексті й на поминальний «гарячий обід», і на Святвечір чи на т. зв. Діди борщ входить у ту саму парадигму, що й свіжоспечені хліб чи млинці, свіжозварена картопля тощо; а попри це, на Щедрий вечір актуалізується ще й панспермічне значення борщу: крім сталих інгредієнтів, туди додавали ще зерна різних культур, що повинно було забезпечити високий урожай.

Також зазначено, що складніші для потрактування випадки використання борщу в оказіональній обрядовості, зокрема метеорологічній магії: насамперед йдеться про спосіб викликати дощ, кинувши у криницю украдений горщик із борщем, а також про відомі повсюдно в Україні дитячі заклички до дощу, де пропонується «зварити йому борщику». Усе ж стверджено, що і в метеорологічній магії поліщуків Чернігівщини головну роль відіграє борщ саме як поминальна страва.

Ключові слова

Східне Полісся, Чернігівщина, борщ, обряди, календар, метеорологія.

Повний текст
Завантажити оригінал
Посилання

1.       Agapkina, T. A. (1995). Borshch. In N. I. Tolstoi (Ed.), Slavianskiedrevnosti: etnolingvisticheskiislovarv 5-titomakch (Vol. 1: А–H, p. 239). Moscow: Mezhdunar. otnosheniia [In Russian].

2.       Biliakovskyi, P. V. (2015). Tradytsiyna meteorolohiia ukraintsiv Karpat [Traditional Meteorology of Carpathian Ukrainians] (Doctor’s thesis). Lviv [In Ukrainian].

3.       Vasianovych, O. O. (2007). NarodnameteorolohiiaukraintsivTsentralnohoPolissiakintsiaXIXpochatkuXXIstolittia [Folk Meteorology of the Ukrainians of the Central Polissia of the late XIX – early XXI centuries] (Extended abstract of Candidate’s thesis). Kyiv [In Ukrainian].

4.       Hrytsenko, P. (Comp.). (1996). Hovirky Chornobylskoi zony: Teksty. Kyiv: Dovira [In Ukrainian].

5.     Dovzhenok, H. V. (Comp.). (1996). Dytiachipisnitarechytatyvy. Kyiv: Nauk. dumka [In Ukrainian].
6.     Dmytruk, N. (1927). Holod na Ukraini r. 1921. Etnohrafichnyi visnyk, 4, 79–87 [In Ukrainian].
7.     Zahlada, N. (1929). Pobut selianskoi dytyny: Materiialy do monohrafii s. Starosillia. Materiialy do etnolohiI, 1, 8–9  [In Ukrainian].
8.     Kolotylo, T. (2006). Pro zasukhu v etnobachenni podolian. Berehynya: vseukrainskyinarodoznavchyikvartalnyk, 3, 31–48 [In Ukrainian].
9.     Konobrodska, V. (2007). Poliskyipokhovalnyiipomynalniobriady. T. 1. Etnolinhvistychnistudii. Zhytomyr: Polissia [In Ukrainian].
10.   Tolstaia, S. M. (2005). Polesskii narodnyi kalendar. Moscow: Indrik [In Russian].
11.   Tolstoi, N. I. (2003). Vyzyvaniie dozhdia v Polesie (v soavtorstve s S. M. Tolstoi). In N. I. Tolstoi (Ed.), Ocherki slavianskogo yazychestva. Moscow: Indrik [In Russian].
12.   Chebaniuk, O. (2008, Lypen 11). "Sirym" borshchem rozhovliaiutsia pislia Petrivky. Hazetapo-ukrainsky. Retrieved from https://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_sirim-borschem-rozgovlyayutsya-pislya-petrivki/239396?mobile=true [In Ukrainian].
Author
Volodymyr HALAICHUK
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2019-32-313-330
Annotation
Traditional nutrition occupies one of the foremost places in the material culture of people, its essential manifestation in the spiritual culture is also natural. At the same time, the ritual load of traditional dishes is not the same; only some of them have become the key to certain customs and rituals. These include, among others, borshch, a unique dish that every housewife in Ukraine cooks according to their recipe. The purpose of this study is to illustrate the use of borshch in the ritual and magical practices of Polishchuks of the Chernihiv region, to find out its causes and internal form.
In the context of family and calendar rituals, the use of borshch is quite transparent and almost identical. He plays an important role in commemorating deceased ancestors. According to the ideas, they eat not the dish itself, but the steam from the hot dish as its emanation. In this context, a "hot commemorations," Christmas Eve, or the so-called "Didy" borshch goes into the same paradigm as freshly baked bread or pancakes, freshly cooked potatoes, and so on. Nevertheless, on the "Shchedryi vechir," the panspermic value of borshch is actualized: in addition to the many permanent ingredients, grains of different crops were added there, which was to ensure a high harvest during the next year.
Much more difficult to interpret are cases of borshch use in obsessional rites, particularly in meteorological magic. First of all, it is a way to cause rain by throwing a stolen borshch pot in a well, as well as children's well-known calls to the rain in Ukraine, where it is proposed to "boil it to the borshch." The difficulty is the presence of a number of related factors, each of which can be decisive in the ritual of causing rain: not only the borshch was poured into the well, but also the pot was thrown; he who stole it was crying; well after borshch contamination was cleaned and others. However, in the author's opinion, in the meteorological magic of the Polish citizens of the Chernihiv region, the importance of borshch is of paramount importance.
Keywords
Eastern Polissia, Chernihiv region, borshch, rituals, calendar, meteorology.
Reference

1.       Agapkina, T. A. (1995). Borshch. In N. I. Tolstoi (Ed.), Slavianskiedrevnosti: etnolingvisticheskiislovarv 5-titomakch (Vol. 1: А–H, p. 239). Moscow: Mezhdunar. otnosheniia [In Russian].

2.       Biliakovskyi, P. V. (2015). Tradytsiyna meteorolohiia ukraintsiv Karpat [Traditional Meteorology of Carpathian Ukrainians] (Doctor’s thesis). Lviv [In Ukrainian].

3.       Vasianovych, O. O. (2007). NarodnameteorolohiiaukraintsivTsentralnohoPolissiakintsiaXIXpochatkuXXIstolittia [Folk Meteorology of the Ukrainians of the Central Polissia of the late XIX – early XXI centuries] (Extended abstract of Candidate’s thesis). Kyiv [In Ukrainian].

4.       Hrytsenko, P. (Comp.). (1996). Hovirky Chornobylskoi zony: Teksty. Kyiv: Dovira [In Ukrainian].

5.     Dovzhenok, H. V. (Comp.). (1996). Dytiachipisnitarechytatyvy. Kyiv: Nauk. dumka [In Ukrainian].
6.     Dmytruk, N. (1927). Holod na Ukraini r. 1921. Etnohrafichnyi visnyk, 4, 79–87 [In Ukrainian].
7.     Zahlada, N. (1929). Pobut selianskoi dytyny: Materiialy do monohrafii s. Starosillia. Materiialy do etnolohiI, 1, 8–9  [In Ukrainian].
8.     Kolotylo, T. (2006). Pro zasukhu v etnobachenni podolian. Berehynya: vseukrainskyinarodoznavchyikvartalnyk, 3, 31–48 [In Ukrainian].
9.     Konobrodska, V. (2007). Poliskyipokhovalnyiipomynalniobriady. T. 1. Etnolinhvistychnistudii. Zhytomyr: Polissia [In Ukrainian].
10.   Tolstaia, S. M. (2005). Polesskii narodnyi kalendar. Moscow: Indrik [In Russian].
11.   Tolstoi, N. I. (2003). Vyzyvaniie dozhdia v Polesie (v soavtorstve s S. M. Tolstoi). In N. I. Tolstoi (Ed.), Ocherki slavianskogo yazychestva. Moscow: Indrik [In Russian].
12.   Chebaniuk, O. (2008, Lypen 11). "Sirym" borshchem rozhovliaiutsia pislia Petrivky. Hazetapo-ukrainsky. Retrieved from https://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_sirim-borschem-rozgovlyayutsya-pislya-petrivki/239396?mobile=true [In Ukrainian].
Оголошення:
Новини:

Веселого Різдва та щасливого Нового року!

Шановні колеги! З прийдешнім Різдвом та Новим роком!

В Інституті Відбулася передріздвяна майстерка із плетення солом’яних павуків

17 грудня 2024 року в Інституті українознавства ім.І.Крип’якевича відбулася передріздвяна майстерка із плетення солом’яних павуків.