Постать митрополита Андрея Шептицького в неопублікованих фрагментах «Споминів з мого життя» Олександра Барвінського
За
мету статті поставлено на основі неопублікованих частин мемуарів Олександра
Барвінського, відомого українського галицького консервативного політика та
громадського діяча останньої чверті ХІХ – першої чверті ХХ ст., розкрити
його погляд на діяльність митрополита Андрея Шептицького. Встановлено, що О. Барвінський
надавав великого значення діяльності митрополита не лише в суто церковних, а й
національно-політичних питаннях, що цілком відповідало політичним поглядам О. Барвінського
й українського християнсько-суспільного руху, очільником якого він був, що відводили
Греко-Католицькій Церкві як інституції та християнству як моральному фундаменту
провідну роль у житті українського суспільства Галичини.
Показано, що О. Барвінський
у мемуарах приділив увагу різним сюжетам із діяльності митрополита: історії
власного знайомства з ним, їхнім розмовам про національні, політичні та
культурні проблеми галицьких українців і роль Церкви в їхньому вирішенні, кадровій
політиці А. Шептицького, його громадській та меценатській діяльності як
джерелу популярності владики серед суспільства. З’ясовано, що найбільше уваги в
мемуарах О. Барвінський присвятив критиці позиції митрополита за підтримку
ідеї запровадження примусового целібату для греко-католицького духовенства в
першій половині 1920-х років як шкідливої і для Церкви, і для всіх українців у
Галичині за реалій міжвоєнної польської влади. Через зіставлення неопублікованих
частин спогадів, листування з митрополитом, а також даних у контрольованій
лідером християнських суспільників газеті «Руслан» встановлено, що в мемуарах О. Барвінський
подає куди більш критичну оцінку діяльності А. Шептицького в першій чверті
ХХ ст., аніж в інших наявних джерелах.
Олександр Барвінський, Андрей Шептицький, Галичина, Греко-Католицька Церква, християнсько-суспільний рух.
The purpose
of the article is, based on unpublished parts of the memoirs of Oleksandr
Barvinskyi, a well-known Ukrainian Galician conservative politician and public
figure of the last quarter of the 19th – the first quarter of the 20th
century, to reveal his view on the activities of Metropolitan Andrey Sheptytsky.
It has been established that Barvinsky attached great importance to the
activity of the metropolitan not only in purely ecclesiastical matters but also
in national and political ones. This fully corresponded to the political views
of Barvinskyi and the Ukrainian Christian social movement led by him, which
assigned the Greek Catholic Church as an institution and Christianity as a
moral foundation a leading role in the life of Ukrainian society in Galicia.
It is shown that in his memoirs, O. Barvinskyi paid
attention to various subjects of the metropolitan's activities: the story of
his acquaintance with him, their conversations about the national, political,
and cultural problems of Galician Ukrainians, and the role of the church in solving
them, Andrey Sheptytsky’s personnel policy, his social and philanthropic
activities as a source the popularity among society. It was found out that
Oleksandr Barvinsky devoted most of his attention to Andrey Sheptytsky in his
memoirs criticizing the position of the metropolitan for supporting the idea of
introducing forced celibacy for the Greek Catholic clergy in the first half of
the 1920s as harmful both for the church and for all Ukrainians in
Galicia during the interwar Polish authorities. By comparing the unpublished
parts of Barvinsky’s memoirs, his correspondence with the metropolitan, as well
as in the «Ruslan» newspaper controlled by the leader of Christian
social movement, it was established that in his memoirs Oleksandr Barvinsky
presents a much more critical assessment of Andrei Sheptytsky’s activities in
the first quarter of the 20th century than in other available
sources.
Oleksandr
Barvinsky, Andrey Sheptytsky, Galicia, Greek Catholic Church, Christian social
movement.