Наукова сфера України в умовах російсько-української війни: медійний дискурс 2014–2022 років
Розкрито напрями і змістові аспекти проблематики функціювання наукової сфери в масмедійному дискурсі України від початку війни в лютому 2014 р. до повномасштабного нападу Росії на Україну в лютому 2022 р. Зазначено, що методологія дослідження ґрунтується на принципах науковості, системності, а також на використанні дискурс-аналізу як міждисциплінарного підходу до студіювання масмедійного простору. Стверджено, що наукова новизна полягає в тому, що вперше розкрито напрями і змістові аспекти проблематики реформи середньої ланки освіти України в дискурсі соціальних медіа (2014–2022).
У результаті дослідження встановлено, що українські ЗМІ не приділяли постійної уваги науковій політиці в Україні у зазначений період. З’ясовано, що проблематики наукової сфери в українському медійному дискурсі розкривалася крізь призму висвітлення низки аспектів, передусім йшлося про необхідність припинення співпраці з Росією у науковій площині. Стверджено, що неодноразово обговорювалося реформування наукової сфери, зокрема зміна управління наукою, створення Національного фонду досліджень, Національної ради з питань розвитку науки і технологій. Встановлено, що одним із головних стало питання незадовільного фінансування наукових інституцій України, яке привертало увагу ЗМІ через протестні акції вчених з приводу скорочення бюджету НАН України та галузевих академій. Наголошено, що значну увагу українські масмедіа присвячували проблемам академічної доброчесності, що зумовлювалося низкою скандалів, пов’язаних із виявленням плагіату в наукових і кваліфікаційних працях. Акцентовано увагу на наявності загрозливої тенденції до масового виїзду з України наукових кадрів, яка стала об’єктом зацікавлення українських журналістів. Водночас стверджено, що до менш аналізованих й обговорюваних проблем належали кроки української влади щодо підтримки молодих учених, а також популяризація здобутків українських учених. Зауважено, що недостатньо висвітлювалося й питання ролі науки у сфері оборони України в умовах російсько-української війни, попри те, що воно повинно було би стати одним із головних у публічному просторі загалом і медійному зокрема.
The article explored the main directions and content
aspects of the problems of the functioning of the scientific sphere in the mass
media discourse of Ukraine from the beginning of the war in February 2014 to
the full-scale Russian attack on Ukraine in February 2022. The research
methodology is based on the principles of scientificity, systematicity, and the
use of discourse analysis as an interdisciplinary approach to studying the mass
media space. This study is the first to explore and analyse the directions and
content dimensions of issues related to the reform of secondary education in
Ukraine within the context of social media discourse from 2014 to 2022. The
research demonstrates that Ukrainian media lacked consistent attention to
scientific policy during this period. The analysis highlights how the Ukrainian
media addressed challenges in the scientific domain, focusing on specific
aspects through a multidimensional lens. The Ukrainian media did not pay
constant attention to scientific policy in Ukraine during the specified period.
The analysis shows that the Ukrainian media discourse on scientific issues
primarily emphasized the need to terminate cooperation with Russia in the
scientific domain. This focus reflected broader socio-political concerns and
underscored the importance of redefining international scientific collaboration
in the context of geopolitical tensions. The reform of the scientific sphere
was repeatedly discussed, in particular, changing the management of science,
the creation of the National Research Fund, the National Council for the
Development of Science and Technology. One of the key issues was the issue of
unsatisfactory financing of scientific institutions in Ukraine, because it
attracted the attention of the media through the protests of scientists
regarding the budget cuts of the NAS of Ukraine and branch academies. Ukrainian
mass media devoted considerable attention to the problems of academic
integrity, which was due to a number of scandals related to the detection of
plagiarism in scientific and qualification works. The threatening trend towards
the mass exodus of scientific personnel from Ukraine also became the object of
interest of Ukrainian journalists. The current media gave limited attention to
several important issues, such as the measures taken by Ukrainian authorities
to support young scientists and the popularization of the achievements of
Ukrainian researchers. Moreover, the role of science in Ukraine’s defense against the Russian invasion was
insufficiently covered, despite its potential to be a key topic in both the
public discourse and the media.