Виховні ідеали Підкамінського алюмнату: аналіз «Інструкції» 1730 р

Автор
Ігор Букало
DOI
10.33402/ukr.2024-40-49-63
Анотація

Простежено процес упровадження і функціювання алюмнату як додаткового рівня освітніх студій домініканців на прикладі Підкамінського конвенту. У 1730 р. студії фундував Р. Руссіан. Навчання у цьому закладі було призначено для дітей збіднілої шляхти, та впроваджувалося кількома нормативними документами, насамперед фундаційним актом, підписаним провінціалом та фундатором, а також «Інструкцією». Остання чітко регламентувала діяльність алюмнату, засоби забезпечення, функції префекта та інспектора, обов’язки алюмнів. Доведено, що побудована на основі попередніх освітніх практик, ймовірно єзуїтської традиції, нормативної документації римського походження та звичаєвих освітніх норм домініканців Речі Посполитої, а відтак призначена конкретно для Підкамінського конвенту, «Інструкція» розкриває запропоновану освітню модель, що de jure мала впроваджуватися ченцями у Підкамені. Констатовано, що зумовлена частими випадками відчутного браку освітнього рівня серед кандидатів у домініканці, запропонована освітня програма стала основою домонаших студій для шляхти та впровадила, відносно новий для домініканської освітньої моделі, рівень студій, що передував безпосередньому вступу до конвенту.

Проаналізовані нормативні документи дають уявлення про «ідеали» освітнього процесу, побуту та молитовних практик. Покрокове регламентування щоденного розпорядку алюмнів свідчить про явні пріоритети впровадження юнаків до монашого життя, проте відсутність наразі статистичних даних, пов’язаних з подальшою діяльністю алюмнів, дозволяє доволі обмежено трактувати їхню духовну кар’єру.

Студії для 12-х юнаків, формаційний процес яких відповідав домініканській освітній моделі, де поєднано молитовні практики, навчання та дисциплінування побуту, протривали у Підкамені понад пів століття (1720–1780-ті рр.). Запропоновано припущення, що саме ці освітні практики стали вирішальними для майбутньої афіліації кандидатів у домініканці. Проаналізована нормативна база, що впроваджувала додатковий освітній рівень дає можливість краще зрозуміти особливості діяльності Підкамінського конвенту у середині ХVІІІ ст.

Ключові слова
алюмнат, алюмн, Підкамінський конвент, домініканці, «Інструкція», акт фундації, Рафал Руссіан.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Ihor BUKALO
DOI
10.33402/ukr.2024-40-49-63
Annotation

This article explores the implementation and operation of an additional level of education at the Pidkamin Dominican Monastery, following the establishment of the boarding school/lower seminary in 1730 by R. Russian. The institution was intended for the children of impoverished nobility. Several normative documents, including the foundation act signed by the monastery’s prior, the provincial, and the founder, as well as the «Instruction» governed its existence. The «Instruction» clearly outlined the functioning of the alumnat, including means of support, the roles of the prefect and the inspector, and the duties of the students. Drawing from previous educational practices – likely influenced by Jesuit traditions, Roman normative documentation, and customary Dominican educational norms in the Polish-Lithuanian Commonwealth – and specifically tailored for the Pidkamin convent, the «Instruction» reveals the educational model intended for implementation by the monks. In response to frequent deficiencies in the educational level among Dominican candidates, the proposed educational program formed the foundation for pre-monastic studies for the nobility, introducing a relatively new level of study within the Dominican educational model, preceding direct entry into the convent.

The analyzed regulatory documents provide insights into the «ideals» and values of the educational process, daily life, and prayer practices. The detailed regulation of daily life for the alumni highlights the priorities in integrating young men into monastic life. However, the current lack of statistical data regarding the subsequent activities of alumni limits the interpretation of their spiritual careers.

The educational programs for 12-year-olds, aligned with the Dominican educational model – which combined prayer practices, learning, and disciplined everyday life – lasted at Pidkamin for just over half a century (1720s1780s). It is suggested that these educational practices were crucial for the future candidates’ affiliation with the Dominican Order. The examined regulatory framework, which introduced an additional educational level, enhances the understanding of certain aspects of the Pidkamin Convent’s activities in the mid-18th  century and suggests a new direction for socio-cultural research on the educational ideals of the Dominican Order.

Keywords
alumnat, alumn, Pidkamin convent, Dominicans, «Instruction», foundation act, R. Russian.
Оголошення:
Новини:

Запрошуємо на семінар до 90-річчя від дня народження Професора Мар'яна Демського

Мовознавча комісія НТШ, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка та Інститут українознавства імені Івана Крип'якевича НАН України щиро запрошують на семінар до 90-річчя від дня народження Професора Мар'яна Демського!

Затверджено перелік учасників конкурсу на заміщення вакантної посади

Відповідно до Примірного положення про порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних наукових посад державної наукової установи, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2018 р. № 404, розпорядженням Президії НАН України № 553 від 04.10.2018 р та Положення про порядок заміщення вакантних посад наукових працівників в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України від 25.10.2018 р. затверджено перелік учасників конкурсу на заміщення вакантної посади