Автотематизм vs автобіографізм малої прози Івана Франка початку ХХ століття

Автор
Дзвенислава Сенишин
DOI
10.33402/ukr.2024-40-296-303
Анотація

Проаналізовано значення малих прозових творів І. Франка початку ХХ ст. з акцентом на автотематизмі й автобіографізмі як основних підходах до осмислення авторського «я» та його взаємодії з художньою реальністю. Зазначено, що ці прийоми дають змогу глибше зрозуміти, як І. Франко використовував особистий життєвий досвід, перетворюючи його на органічну частину літературних творів.

Проаналізовано зв’язок між особистими переживаннями письменника і його творчістю, наголошуючи на ролі психоаналітичних аспектів та феноменології в осмисленні процесу творення. Акцентовано на впливі модернізму на автобіографічні елементи у творчості І. Франка, що дає змогу зрозуміти їхню роль у контексті авторської саморефлексії та самопредставлення.

Для аналізу обрано мемуарні есе «У кузні», «У столярні», «Гірчичне зерно» й оповідання «Отець-гуморист» і «Під оборогом», що формують автотематичний дискурс малої прози І. Франка початку ХХ ст.

Спостережено, що мемуарне есе «У кузні» відображає автобіографічні аспекти творчості письменника, розкриваючи події його дитинства через символічний образ кузні як місця формування перших життєвих вражень. Зауважено, що у творі відсутня чітка фабула, проте завдяки використанню дитячої перспективи автор створює глибокий психологічний портрет свого дитинства. Зазначено, що твору властиві ретроспективність та елегійність, що акцентує на значущості спогадів. Констатовано, що завдяки ретроспективному підходу есе «У столярні» позначене ностальгійним настроєм і має символічне значення як відображення певного етапу життя І. Франка.

Встановлено, що детальний психологічний аналіз притаманний для мемуарного есе «Гірчичне зерно», яке демонструє перехід І. Франка від дитячого сприйняття до дорослого, критичного погляду на життя, а в оповіданні «Отець-гуморист» І. Франко крізь призму дитячих спогадів досліджує психологію насильства і знущань, сублімуючи спогади в художній твір. Зазначено, що в оповіданні «Під оборогом» майстерно поєднано художню умовність й символізм, закцентовано на здатності зображати глибинні психологічні процеси в межах дитячого світосприйняття.

Ключові слова
автотематизм, автобіографізм, Іван Франко, модернізм, мала проза.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Dzvenyslava SENYSHYN
DOI
10.33402/ukr.2024-40-296-303
Annotation

The article examines the significance of Ivan Franko's early 20th-century short prose works. It focuses on autothematism and autobiographism as key approaches to understanding the author's «self» and its interaction with artistic reality. These techniques provide a deeper insight into how Franko utilized personal life experiences, transforming them into an organic part of his literary works.

The connection between the writer's personal experiences and creativity is analyzed, highlighting the role of psychoanalytic aspects and phenomenology in understanding the creative process. Significant attention is also given to the impact of modernism on the autobiographical elements in Franko's works, which helps to comprehend their role in the context of authorial self-reflection and self-representation.

The analysis includes memoir essays «In the Forge», «In the Carpentry Shop», «Mustard Seed», and the stories «Father-Humorist» and «Under the Guard», which form the self-thematized discourse of Franko's early 20th-century short prose.

The memoir essay «In the Forge» reflects autobiographical aspects of the writer's work, revealing childhood events through the symbolic image of the forge as a place where early life impressions were formed. While the work lacks a clear plot, the author creates a deep psychological portrait of his childhood through the use of a child’s perspective. The work is characterized by retrospection and elegiac qualities, emphasizing the significance of memories. Through a retrospective approach, the essay «In the Carpentry Shop» is marked by a nostalgic mood and has symbolic significance as a reflection of a certain stage in Franko's life.

The memoir essay «Mustard Seed» is noted for its deep psychological analysis and demonstrates Franko's transition from a child’s perception to an adult, critical view of life. In the story «Father-Humorist», through the lens of childhood memories, Franko explores the psychology of violence and humiliation, sublimating memories into a literary work. The story «Under the Guard» showcases Franko's skillful use of artistic conventions and symbolism, highlighting his ability to depict profound psychological processes within the framework of a child's worldview.

Keywords

self-thematization, autobiographism, Ivan Franko, modernism, short prose.

Оголошення:
Новини:

Запрошуємо на семінар до 90-річчя від дня народження Професора Мар'яна Демського

Мовознавча комісія НТШ, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка та Інститут українознавства імені Івана Крип'якевича НАН України щиро запрошують на семінар до 90-річчя від дня народження Професора Мар'яна Демського!

Затверджено перелік учасників конкурсу на заміщення вакантної посади

Відповідно до Примірного положення про порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних наукових посад державної наукової установи, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2018 р. № 404, розпорядженням Президії НАН України № 553 від 04.10.2018 р та Положення про порядок заміщення вакантних посад наукових працівників в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України від 25.10.2018 р. затверджено перелік учасників конкурсу на заміщення вакантної посади